آخرین اخبار

برای فرار از پاسخگویی در لایحه حجاب به اصل ۸۵ متوسل شده‌اند/ قرار است همه جا دوربین بگذارند

غلامرضا نوری‌قزلجه نماینده مجلس یازدهم می‌گوید: خود قانونگذار متوجه است که لایحه حجاب و عفاف مفید و موثر به حال جامعه نیست ولی نمی‌تواند بگوید ما این قانون را تایید نمی‌کنیم! برای فرار از این دوگانگی به اصل ۸۵ متوسل می‌شوند که هم قانون شود و هم مشخص نشود چه کسی چه حرفی زد!

اشتراک گذاری
21 مرداد 1402
کد مطلب : 6852

غلامرضا نوری‌قزلجه نماینده بستان‌آباد

توازن/به گزارش رویداد۲۴؛ زینب غبیشاوی: غلامرضا نوری‌قزلجه نماینده بستان‌آباد در توضیح وضعیت لایحه عفاف و‌حجاب که قرار است برای بررسی آن از اصل ۸۵ استفاده شود، به توازن/به گزارش رویداد۲۴؛ توضیح داده است. بخش‌هایی از توضیحات نوری قزلجه را در ادامه بخوانید:

رای‌گیری لایحه حجاب و عفاف استمزاجی است اما چون ۷۳ درصد نمایندگان در جلسه غیرعلنی صبح یکشنبه برای اصل ۸۵ شدن  به آن رای دادند، ‌طبق قاعده پیش‌بینی می‌شود که در هفته آینده هم که رای‌گیری علنی می‌شود، اصل ۸۵ شدن طرح عفاف و حجاب رای خواهد آورد.  فراکسیون اکثریت مجلس به صورت قاطع به این طرح رای دادند اما فراکسیون اقلیت به آن رای ندادند.

مدام می‌گوید نیروی انتظامی، دولت، قوه قضاییه و مجلس با طرح موافقند اما درباره نظر مردم چیزی نمی‌گویند

*‌ جامعه با این طرح موافق نیست. آن‌چیزی که در توضیحات مجلس جایش خالی بود نظر مردم بود. مدام از این صحبت می‌شد که نیروی انتظامی، دولت، قوه قضاییه و مجلس با این طرح موافق هستند! آن بخشی که نظرشان مطرح نمی‌شد مردم بودند. اصلا کسی نگفت آیا این طرح با ۷۰ ماده چقدر نزد مردم جامعه محبوبیت دارد؟ به نظرم این طرح اصلا پشتوانه عمومی ندارد.

اسمش لایحه عفاف و حجاب است اما حوزه کسب‌وکار را در برمی‌گیرد!

*‌ مردم و حتی به نظرم مذهبی‌ها هم از این طرح استقبال نخواهند کرد زیرا من ندیدم این مدت که مراکز علمی یا مراجع یا فرهیختگان کشور، این لایحه را تایید کرده باشند. مواردی که در این لایحه وجود دارد، تقریبا می‌توان گفت همه جامعه را در برمی‌گیرد و در حالی که صرفا اسمش عفاف و حجاب است اما حوزه کسب‌وکار را در برمی‌گیرد!


بیشتر بخوانید: جریمه‌‌های لایحه حجاب و عفاف چقدر برای دولت درآمد دارد؟ +جدول


قرار است همه جا دوربین نصب شود

*‌ قرار است همه جا دوربین نصب شود، از خیابان‌ها گرفته تا وسائل حمل‌و‌نقل عمومی باید مجهز به دوربین شود و اگر کسب‌وکاری به زنانی که حجاب ندارند خدمات بدهد، اندازه ۲ تا ۶ ماه درآمدش را باید به عنوان جریمه پرداخت کند. برخوردهای شدید و شلاقی که نارضایتی مردم را بیشتر می‌کند در این لایحه آمده است. 

*‌ این لایحه تاثیرات منفی در جامعه می‌گذارد. برای موضوع عفاف و حجاب هدف‌گذاری در نظر گرفته شده اما جزئیات این لایحه کاملا خلاف آن هدف‌گذاری است و نه‌تنها وضعیت حجاب را بهتر نمی‌کند، بلکه شرایط را بدتر هم می‌کند.

*‌ لایحه برای دولت است و در لحظه می‌تواند آن را پس بگیرد. قاعدتا دولت باید بگوید که من ۱۵ ماده آورده بودم نه با این مضامین! و‌ لایحه را پس بگیرد و بگوید اگر مجلس خیلی اصرار دارد خودش طرح بدهد. دولت در موضوع لایحه حجاب با مجلس هم‌دست است. زیست و پوشش عفیفانه همیشه در جامعه اهمیت دارد، اما نکته این است برخی از معضلاتی که ما امروز داریم ریشه اقتصادی دارد و به سیستم ناکارآمد اقتصادی کارگزارن برمی‌گردد. 

لایحه حجاب با منویات رهبری و گفتمان شهید سلیمانی سازگاری ندارد

*‌ ما این همه نهاد فرهنگی و دانشگاهی در این حوزه فعال داریم، آخرش در این حوزه مهم خروجی آن شده این ۷۰ ماده! واقعا نمی‌دانیم چطور باید اظهارنظر کنیم. بعد از این همه تلاش و بودجه و سال‌ها کار کردن، با وضعیتی مواجه شده‌ایم که اینها می‌خواهند قانون بگذارید، اما چه قانونی؟ این است قانون آنها؟ واقعا واویلاست! معتقدم این لایحه اصلا با منویات رهبری که برای جذب حداکثری جوانان داشتند هم مغایر است؛ با گفتمان شهید سلیمانی در خصوص جوانان نیز اصلا سازگاری ندارد.

*‌ اصلا نمی‌دانیم نگاهی که در این لایحه وجود دارد از کجا نشات گرفته است؟ فرماندهی این طرز تفکر و نگاهی که به موضوع حجاب وجود دارد کجاست؟ شخصا حدود ۱۱۴ پیشنهاد برای اصلاحات در این لایحه ثبت کرده بودم که ساعت‌ها زمان و مطالعه برای آن گذاشته بودم که حالا با این وضعیت همه آنها هوا شد. ما در جلسه هم به این رای ندادیم و اصرار داشتیم این لایحه به صحن بیاید و همه جامعه و مردم بدانند چه چیزی در حال مطرح شدن است. نگاه‌ها و دیدگاه ها و رای‌ها را مردم ببینند. عزمی برای اصل ۸۵ کردن لایحه همانند موضوع صیانت وجود دارد. 

برای فرار از پاسخگویی در لایحه حجاب به اصل ۸۵ متوسل شده‌اند

*‌ خود قانونگذار متوجه است که این قوانین، مفید و موثر به حال جامعه نیست ولی نمی‌تواند بگوید ما این قانون را تایید نمی‌کنیم! برای فرار از این دوگانگی به اصل ۸۵ متوسل می‌شوند که هم قانون شود و هم مشخص نشود چه کسی چه حرفی زد. امیدوارم این لایحه با این کیفیت به قانون تبدیل نشود و مشکلاتی همانند سال قبل را برای کشور ایجاد نکند. این لایحه اصلا قابلیت اجرایی شدن ندارد و مجریان هم توانایی اجرای آن را ندارند و صرفا قانون و قانونگذاری لوث می‌شود و حجاب آسیب می‌بیند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + یازده =